maandag 29 februari 2016

Dienst voor oma - in memoriam

Beste lezers,

Gisteren 28 februari zou de verjaardag zijn van mijn oma.
Het is alweer een aantal jaren geleden dat zij deze aardbol heeftverlaten, maar ik herinner mij dat ik destijds vooral bezig was met reiki, de eerste wankele stapjes op het pad naar zelfontwikkeling.
Maar ook het Tibetaans Boeddhisme maakte toen al deel uit van mijn leven.

Toen mijn moeder belde om te zeggen dat oma slecht lag en dat zij wellicht spoedig kwam te overlijden, heb ik mij snel aangekleed en mams opgehaald.

Eenmaal daar, waren mijn ooms en tante en nichtje en haar vriend aanwezig.

Ik ging in kleermakerszit en begon voor mijzelf de mantra van Avalokiteshvara te reciteren.
In het Westen één van de meest bekende mantra's , Om Mani Padme Hum.
Deze matra kon haar allicht helpen om in ieder geval het proces wat beter te accepteren , dacht ik.
Daarnaast zuivert deze mantra ook het karma dat iemand in dit leven heeft opgebouwd.

Nu jaren later besef ik dat dit geheel op gevoel ging en een leraar had ik toen niet.
Ik heb het Boeddhisme op mijn eigen manier ontdekt en hier invulling aan gegeven, en als zeg ik het zelf, niet geheel zonder succes.

Ik ben er van overtuigd dat het Boeddhisme van toen, ervoor gezorgd heeft dat ik nu met het Boeddhisme van nu bezig ben, hiermee bedoel ik , dat het ertoe heeft geleid dat ik via omwegen uiteindelijk bij mijn huidige leraar terecht ben gekomen.

Tot zover de inleiding.

Waar ik naartoe wil is , dat ik op mijn werk was de 27e februari , ik had een slaapdienst, dus op het werk slapen en de zorgoproepen in de gaten houden, zodat ik in geval van nood, bewoners kan helpen.

Het was zo voor middernacht toe mijn kruin enorm begon te tintelen.
Voor was dit een overduidelijk signaal dat oma er aanwezig was .
Ik besloot om mijn instructies erbij te pakken, eigenlijk heb ik altijd mijn materiaal bij mij dat ik voor de dagelijkse dienst, beoefening gebruik.

Precies om 00:00 ging ik in meditatie, gevolgd door de procedure die op papier beschreven staat.
Dus de diverse onderdelen die in de dienst voorkomen, mantra, sutra, meditatie etc etc .

Hierin is voldoende ruimte om een persoonlijke noot toe te voegen, maar er is ook een onderdeel voor de gebeden die ik kan uitvoeren.
Dit kan werkelijk voor diverse zaken zijn, succes op werk, gezondheid van vrienden en familie, maar ook meer grote zaken zoals wereldvrede en harmonie tussen mens en dier, om maar wat te noemen.

Ik besloot eveneens om een extra boeddha aan te roepen.
Jizo Bosatsu, de boddhisattva die bij uitstek geschikt is om aan te roepen om voor de overleden familie, vrienden of andere wezens te beschermen en te leiden in hun verblijfplaats nadat zij het lichaam hebben verlaten.

Gebruikelijk is om de mantra van Jizo Bosatsu ( of een andere boeddha of boddhisattva)  108 maal te reciteren.
Eigenlijk kan het zo worden beschouwd als een losse module die in een basis dienst kan worden ingezet.
Eigenlijk net zoals je bij je mobiele telefoon aanbieder kunt kiezen of je wel of geen data bundel wilt gebruiken in het buitenland en wanneer je terug komt, zet je je databundel gewoon weer aan.

Zo is het met de beoefening ook, op elk moment kan er voor gekozen worden om een bepaalde boeddha of boddhisattva worden aangeroepen om een aspect van je eigen leven of het leven van een ander te ondersteunen.

Al met al was het een goede beslissing om de dienst te houden,
Ik ben er van overtuigd dat het soms gewoon geen kwaad kan om eens stil te staan bij de dierbaren die wij hebben verloren.

Ik wens jullie een mooie dag toe en steek af en toe eens een kaarsje aan voor een dierbare,


Namu Daishi Henjo Kongo !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten