vrijdag 4 maart 2016

De 108 gevoelens van de mens vanuit Boeddhistisch perspectief.

Dit zijn in willekeurige volgorde :
opzichtigheid
wrok
het gokken
 ondankbaarheid
drankzucht
ambitie
overheersing
trouweloosheid
manipulatie
vrekkigheid
pessimisme
vijandigheid
misbruik
vernedering
seksuele lust
sarcasme
vernedering
jaloezie
gulzigheid
weerbarstigheid
pijn
wreedheid
onvriendelijkheid
luiheid
afgunst
onverschilligheid
negativiteit
heimelijkheid
sadisme
afgunst
spot
onjuistheid
onbescheidenheid
betweter
woede
agressie
roofzucht
onbeschaamdheid
oneerbiedigheid
hardvochtigheid
gretigheid om de macht
het liggen
verraderlijkheid
zelfverloochening
onoplettendheid
minachting
toorn
hoogmoed
hebzucht naar geld
in verleiding brengen
wraakzucht
onverzadelijkheid
wellust
buitensporigheid
bedilzucht
ontevredenheid
egoïsme
onwetendheid
haat
hebzucht
onbeschaamdheid
onwaarschijnlijkheid
gevloek
heerszucht
wellustigheid
hardvochtigheid
kwaadaardigheid
kwelling
onverdraagzaamheid
godslastering
schaamteloosheid
onverantwoordelijkheid
obsessie
vooroordeel
arrogantie
gewelddadige bui
overdadig inhoudsloos gebabbel
dogmatisme
vermoeden
onverzettelijkheid
onderdrukking
verkwisting
onbegrip
koppigheid
trots
verwaandheid
waan
twistzucht
zelfhaat
geweld
ijdelheid
huichelarij
koppigheid
laagheid
voorwendsel
genadeloosheid
oneerbiedigheid
spot
masochisme
tirannie
grilligheid
bedrog
boosheid
onenigheid
berekening
onverzettelijk
verlangen naar roem, misleiding

In de traditionele zin zuiveren wij door middel van de juzu, nenju onszelf van deze verstorende emoties.
In plaats van het volledig onderdrukken van deze verstoringen, is het binnen het Shingon, het Tibetaans Boeddhisme, maar ook binnen het Nichiren juist zaak om deze te onderkennen in onszelf.
Dit doen wij door contant aandachtig te zijn op onze gedachten.
Gedachten zijn sluwe inbrekers die je op een hele subtiele manier van je aandacht kunnen houden.

Wanneer dit gebeurt, hebben de verstorende emoties de overhand.
Door aandachtig te zijn, en onze emoties te doorgronden, verdwijnt langzamerhand de overmacht die zijn kunnen nemen en zal onze aandacht steeds vaker in het moment zijn. als het ware is aandacht onze bewaker van de poort.
Aandacht zorgt ervoor dat verstoringen op tijd worden waargenomen en in de functie van bewaker hen beleefd maar daadkrachtig de toegang weigert.

Om dit te bereiken zijn er in verschillende meditaties binnen de verschillende Boeddhistische stromingen en scholen.
Een algemene meditatie is bijvoorbeeld om de adem te volgen, naar binnen, en bij het uitademen naar buiten te volgen en onze aandacht constant in het nu te houden, elke ademhaling te beleven, in plaats van de te tellen.
In het begin kan dit wel eens wat onwennig aanvoelen,omdat wij vanuit onze "boerenkool achtergrond " dergelijke bezigheden niet zijn gewend.
Wij zijn getraind in het denken, het constant moeten voldoen aan de eisen van de maatschappij... wij hebben in het kort gezegd, nooit geleerd om bij onszelf te blijven, ons hoofd te analyseren, ons denken te stoppen ...

Maar met een beetje doorzetten kan iemand die niet bekend is met meditatie toch enig effect bereiken.

Eigenlijk werkt de juzu op eenzelfde manier, elke kraal die door de vingers gaat is een moment van aandacht.
Nu is het niet reëel om alle emoties bij naam uit et hoofd te leren, het zijn er 108, dat is ook niet de bedoeling.
Waar het om gaat is dat wij met elke kraal in het hier en nu blijven, onze aandacht bij het moment, bij onze "mind"..

Tot zover weer voor vandaag,

Dank voor de tijd en moeite om dit bericht door te lezen,

Arigatou Gozaimasu !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten