dinsdag 1 maart 2016

Shingon Boeddhisme , en nu .. ?

Ik heb wel eens van die dagen dat de hectiek van het leven ook mij in zijn greep houdt .

Naast het feit dat ik een baan heb, met onregelmatige diensten, heb ik ook nog een gezin, 2 honden en een bandje waar ik in zing.
Soms zou ik het liefst willen stoppen met werken en mijzelf toeleggen op de beoefening van de dagelijkse meditaties, rituelen, mantra's en soetra.

Maar is het nu juist niet de bedoeling om juist in het dagelijkse leven de beoefening in praktijk te brengen ?
Voor mij zijn de kernwaarden, zeker in het werk dat ik doe, respect, compassie, begrip en dienstbaarheid.
Juist hierin ligt, in mijn beleving, de sleutel tot verlichting... het verzamelen van goed karma komt bij mij ten alle tijde op de tweede plek ..

Zodra men handelt om goed karma op te bouwen is er nog steeds sprake van "gehecht zijn", en dat is nu juist waarvan ik, en binnen de diverse scholen en stromingen binnen het boeddhisme vanaf willen.

Door midden in het leven te staan, met alle lijden en vreugde, voldoening en teleurstellingen, biedt dit een kans om werkelijk boven onszelf uit te stijgen en daadwerkelijk te ondervinden wat verlichting zou kunnen betekenen.

Jezelf losmaken van de verwachtingen, van de gebruikelijke reacties die je normaal zou geven... aanvaarden van dat wat er is , zonder dit te voorzien van labels, zonder oordeel ...

Ik tik dit nu wel zo makkelijk, maar ook ik ben onderhevig aan deze "valkuilen"... ik betrap mijzelf er nog regelmatig op dat ook ik mijzelf laat meeslepen door emoties, (voor)oordelen.

In Shingon in het concept aanwezig dat in dit leven, wij allemaal al Boeddha zijn, dat wil zeggen, wij hebben de Boeddhanatuur al in ons. Het enige dat wij hoeven te doen, is diep naar binnen kijken en het daar waarnemen.
Daar zit denk ik ook meteen de crux van het hele concept. want een boeddha maakt geen onderscheid, ziet niets dat niet onderling verbonden is.
Wanneer wij zouden merken dat wij boeddha zijn, is er nog steeds een stukje "wij en zij" een scheiding in het waarnemen en hetgeen wij waarnemen.

Hierin speelt de beoefening een belangrijke rol, door het reciteren van de Hartsoetra ( Hannya Shingyo) leren wij begrijpen en kunnen wij tot realisatie komen van onze boeddha natuur, onze aard van wie wij werkelijk zijn.
De hartsoetra heeft de kracht en het vermogen om ons tot diepere inzichten te leiden.
Zo beginnen wij onze tocht naar binnen en steeds weer zullen wij tot de ontdekking komen dat wij elke keer weer iets veranderen , in onze houding naar anderen, in hoe wij omgaan met voorspoed en tegenslagen.
Dit is ook meteen de inslag van het Shingon waar het betreft de rituelen en inwijdingen.

Een inwijding wil eigenlijk zeggen, dat wij middels deze inwijding toegang krijgen tot de krachten van het universum, de eenheid van ons wezen met de Dainichi Nyorai, de Boeddha van het oneindige licht.

De kracht om dit inzicht te krijgen schuilt ook in de Kongokai en Taizokai mandala.
Dit zijn de primaire mandala's van het Shingon Boeddhisme.
De Kongokai is een symbolische voorstelling van de krachten van het universum en de Boeddha's die daarin werkzaam zijn, en dan met name Dainichi Nyorai.
Dit is voor ons met het gewone oog niet zichtbaar, de krachten werken achter de schermen en toegang tot deze krachten wordt onder andere bewerkstelligd door meditatie.
Door meditatie kunnen wij tot inzicht komen en een glimp opvangen van hoe de processen van achter de schermen door werken in ons dagelijks leven.

De zichtbare wereld wordt voorgesteld door de Taizokai mandala.
Deze staat symbool voor alle manifestaties die zich kenbaar maken in ons dagelijks leven.






Links:de Kongokai mandala, rechts :de Taizokai mandala.


Vanwege dit concept is het juist van belang om te proberen elke dag een meditatie te doen, een visualisatie, mindfulness, of ademhalingsoefeningen of een recitatie van de hartsoetra.

Mijn dagelijke beoefening bestaat uit diverse onderdelen van bovengenoemde zaken. het betreft dan mudra, sutra en mantra, gebed, en meditatie.


Ik heb er lang over gedaan om dit bericht compleet te krijgen zoals ik bedacht had, maar uiteindelijk is het nu dan gelukt.

Ik wens een ieder een fijne dag toe ,
moge de Boeddha's ons bijstaan in ons dagelijks leven ,

Namu Daishi Henjo Kongo !

dank voor het lezen,
arigatou gozaimasu ,

Richard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten