maandag 3 oktober 2016

Jusan Butsu - de 13 Boeddha meditatie - vervolg

Beste Lezer,

Vandaag heb ik contact opgenomen met de eigenaar van de website Shingon.org om toestemming te vragen om de beschrijving van de 13 Boeddha's die op deze site staan vermeld te mogen vertalen .

De reden dat ik dit deze vertaling graag wil doen is omdat er in het Nederlands eigenlijk vrij weinig te vinden is over de 13 Boeddha's in relatie tot Shingon Boeddhisme., eigenlijk nog sterker .. in het Nederlands iets te vinden over Shingon, is nogal lastig .. er is nu eenmaal niet veel te vinden ..

Langs deze weg hoop ik inderdaat dat ik de toestemming mag ontvangen zodat ik de veretaling in orde kan gaan maken ene in de openbaarheid kan brengen.

De 13 Boeddha's meditatie bestaat voornamelijk uit reciteren van mantra. maar er zijn ook mudra (*mystieke handgebaren) die hierbij uitgevoerd kunnen worden.
Deze mudra heb ik zelf niet ontvangen, maar zal er binnen kort eens navraag over doen bij mijn leraar.

Ik heb daarnaast ook contact met een aantal mensen die de pelgrimsroute op Shikoku hebben gelopen.
Hij heeft contact met een hoogleraar in Leiden die voor zover ik weet ook wel iets over Shingon heeft geschreven, maar ook daar ga ik nog achteraan.

De mantra van de Jusan Butsu is op zich op het internet terug te vinden.
Het verdient wel aanbeveling om niet zomaar in het wilde weg een mantra uit te zoeken en te kijken wat er gebeurt.
Er is bij een aantal mantra wel een vorm van voorzichtigheid geboden, omdat de energie die erbij vrijkomt, indien niet gecontroleerd of op een verkeerde wijze behandeld, wel degelijk ervoor kan zorgen dat iemand doordraait. In de letterlijke zin van het woord.

Voorzichtigheid is geboden !


Hieronder staan de links :

Jusan Butsu - Shingon.org

Goede site met achtergrond info


2 opmerkingen:

  1. Richard, een aantal opmerkingen mbt je message: begrijp niet goed waar je de waarschuwing voor het vrijkomen van 'energien' op baseerd. De 13 Buddha's zijn deel van de 'lay service' de dagelijkse dienst voor iedereen. Dus geen paniek! In officieel traditioneel Shingon is het NIET toegestaan om Mudras te gebruiken (behalve Gasho natuurlijk) aangezien die pas doorgegeven / geleerd worden als iemand the Shido Kegyo training ondergaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yozen, dank je wel voor je reactie.

      Mijn beschrijving is vooral gebaseerd op mijn bescheiden kennis omtrent "energiewerk".

      Ik heb mijzelf min of meer aangeleerd om enige terughoudendheid te hanteren. Juist omdat zomaar wat doen soms wel degelijk voor problemen kan zorgen.

      Een gewaarschuwd mens ...

      Nogmaals dank voor je reactie.

      Gasshô,

      Verwijderen